Hari Penamaan Calon
NOTIS
1. Setelah pengeluaran Notis (Borang 2 dan 2A) oleh SPR, maka ditetapkan tarikh Hari Penamaan Calon dan Hari Mengundi
2. PP di setiap bahagian Pilihan Raya akan mengeluarkan Notis untuk memilih Calon (Borang 3)
3. Orang yang berkelayakan mempunyai masa sekurang-kurangnya 4 hari untuk menyediakan Kertas Penamaan dan dokumen-dokumen yang berkaitan
KERTAS PENAMAAN
4. Kertas Penamaan hendaklah di dalam Borang 4 untuk pilihan raya Dewan Rakyat dan Borang 4A untuk pilihan raya Dewan Undangan Negeri
5. Setiap Calon hendaklah hendaklah menyerahkan Kertas Penamaannya dalam satu salinan
6. Kertas Penamaan boleh diperolehi dengan bayaran RM20.00 bagi setiap satu yang mengandungi Borang 4 dan Borang 5 atau Borang 4A dan Borang 5A daripada Pejabat Pegawai Pengurus, Pengarah Pilihan Raya atau Ibu Pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya
PUSAT PENAMAAN CALON
7. Pusat Penamaan Calon ditentukan dalam Notis (Borang 3) yang dikeluarkan oleh PP
8. Penamaan seseorang sebagai Calon dalam satu-satu Bahagian Pilihan Raya akan diterima hanya di pusat-pusat yang ditentukan dan dinyatakan dalam Notis bagi Bahagian Pilihan Raya tersebut
9. Kertas Penamaan yang dikemukakan bagi Bahagian Pilihan Raya selain dari Bahagian Pilihan Raya yang dimaksudkan tidak akan diterima
MASA UNTUK MENYERAHKAN KERTAS PENAMAAN CALON
10. Kertas-kertas penamaan Calon hendaklah diserahkan antara jam 9.00 pagi hingga 10.00 pagi pada Hari Penamaan Calon
11. PP tidak boleh menerima Kertas Penamaan sebelum, atau selepas masa yang ditetapkan
12. Bakal Calon dinasihatkan agar memberi perhatian penting kepada tempoh masa yang ditetapkan dan mengemukakan Kertas Penamaan dalam tempoh masa tersebut
CARA PENYERAHAN KERTAS PENAMAAN CALON
13. Kertas Penamaan boleh diserahkan kepada PP oleh Calon, Pencadang dan Penyokongnya atau dua orang dari mereka atau salah seorang daripada mereka
14. Kertas Penamaan Calon hendaklah diserahkan dalam satu salinan berserta dengan Akuan Berkanun (Borang 5 atau 5A) dan melampirkan deposit atau resit deposit (Peraturan 4(7) dan Peraturan 5(1) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981
15. Kegagalan mematuhi boleh menyebabkan Kertas Penamaan Calon tidak diterima
16. Pada Hari Penamaan Calon, kawasan 50 meter dari Pusat Penamaan Calon ialah kawasan larangan
17. Tiada seorangpun melainkan yang disebut dibenarkan masuk ke Pusat Penamaan Calon antara jam 9.00 pagi hingga 10.00 pagi, kecuali Ahli-Ahli SPR, Pegawai-Pegawai Kanan SPR dan kakitangan yang bertugas, serta mereka yang mendapat kebenaran bertulis daripada SPR
PERKARA PENTING BERKAITAN PENCALONAN
18. Nama Bahagian Pilihan Raya (Parlimen dan Negeri)
- tulis nama Bahagian Pilihan Raya Parlimen atau Dewan Undangan Negeri dengan betul dalam Borang 3
19. Nama Calon dan Nombor Kad Pengenalan
- tulis nama mengikut Kad Pengenalan
20. Pekerjaan
- Isi jika berkaitan
21. Alamat
- Calon Parlimen - alamat tempat tinggal di mana-mana tempat di Malaysia
- Calon DUN - alamat tempat tinggal di dalam negeri berkenaan
- alamat surat-menyurat bagi memudahkan hubungan antara PP dan Calon
22. Maklumat Pencadang dan Penyokong
- Calon Parlimen - Pencadang dan Penyokong hendaklah terdiri dari pemilih berdaftar di dalam Bahagian Pilihan Raya Parlimen yang berkenaan dan tandatangan Borang 4
- Calon DUN - Pencadang dan Penyokong hendaklah terdiri daripada Pemilih Berdaftar di dalam Bahagian Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri bagi negeri berkenaan dan tandatangan Borang 4A
23. Persetujuan Calon
24. Akuan Berkanun ('Statutory Declaration')
- Borang 5 atau Borang 5A hendaklah diserahkan bersama-sama Borang 4, jika tiada, maka Kertas Penamaan tidak lengkap dan tidak diterima oleh PP
- Akuan Berkanun hendaklah dibuat di hadapan sama ada Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret, Pesuruh jaya Sumpah, PPN atau PP daerah berkenaan
25. Deposit
- Pilihan Raya Parlimen - RM10,000-00
- Pilihan Raya DUN - RM5,000-00
- tanpa wang deposit maka Kertas Penamaan dianggap sebagai tidak lengkap dan tidak diterima
- wang deposit boleh dibayar secara tunai atau bank deraf kepada PP semasa menyerahkan Kertas Penamaan atau membayar deposit tersebut di Pejabat Pengarah Pilihan Raya Negeri berkenaan dan pastikan menerima resit bayaran deposit itu untuk dikemukakan semasa menyerahkan Kertas Penamaan Calon kepada PP
26. Calon dikehendaki memberi perhatian berat terhadap cara mengisi Kertas Penamaan Calon
Rujuk cara mengisi borang-borang di http://boranginfolegalpru.blogspot.com/2013/03/borang-berkaitan-proses-pru.html
27. Pembetulan Kertas Penamaan Calon
- PP mempunyai kuasa untuk menyemak Kertas Penamaan Calon antara jam 9.00 pagi hingga 10.00 pagi dan menasihati Calon atau wakilnya untuk membuat pembetulan sekiranya terdapat kesilapan
- Pembetulan tidak dibenarkan selepas jam 10.00 pagi
- Pembetulan dibenarkan dibuat di hadapan PP di Pusat Penamaan Calon sahaja dan tidak dibenarkan untuk membawa keluar Kertas Penamaan Calon dari Pusat Penamaan Calon
28. Penarikan Kertas Penamaan Calon sebelum Penamaan Calon ditutup
- Bakal Calon yang ingin menarik balik pencalonannya selepas menyerahkan Kertas Penamaan boleh berbuat demikian pada bila-bila masa sebelum jam 10.00 pagi pada Hari Penamaan Calon dan wang deposit akan dikembalikan
- Bakal Calon yang ingin menarik balik penamaannya diwajibkan mengemukakan sendiri permohonan berkenaan kepada PP
29. Pemeriksaan oleh PP terhadap Kertas Penamaan Calon
- Selepas jam 10.00 pagi PP akan memeriksa Kertas Penamaan untuk menentukan kelayakan Calon
29. Keputusan terhadap Kelayakan Calon
- PP akan meneliti setiap kelayakan Calon dan memutuskan sama ada pencalonan sah atau ditolak
- Keputusan PP adalah muktamad
- Sesiapa yang tidak berpuas hati dengan keputusan PP boleh kemukakan Petisyen Pilihan Raya selepas keputusan Pilihan Raya berkenaan diwartakan - Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan
No comments:
Post a Comment