Friday 29 March 2013

Forum Undang-Undang : Perlembagaan Malaysia - Satu Analisis Berkaitan PRU

Forum Undang-Undang : 
Perlembagaan Malaysia - Satu Analisis Berkaitan PRU




Beberapa persoalan penting akan dikupas dalam Forum Undang-Undang : "Perlembagaan Malaysia - Satu Analisis berkaitan PRU" anjuran bersama Pertubuhan IKRAM Malaysia dan IKRAM Legal Team.


Pra Pilihan Raya:

1)Perkara 55(3) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Parlimen, setelah genap tempoh 5 tahun daripada tarikh pertama ia bersidang, maka ianya akan terbubar. Adakah peruntukkan ini  membawa maksud satu pembubaran wajib automatik atau ianya boleh sekadar menjadi luput sehingga satu tindakan pembubaran dilaksanakan oleh Yang Dipertuan Agong?

2)Perkara 55 (4) memperuntukkan apabila Parlimen bubar, suatu pilihanraya umum hendaklah diadakan dalam tempoh enam puluh hari dari tarikh ia bubar. Adakah peruntukan ini turut terpakai kepada kes pembubaran automatik?

3)Apabila suatu Parlimen atau Dewan Undangan Negeri dibubarkan, selain daripada pembuat undang-undang (legislature) adakah eksekutif dan kehakiman turut tidak berfungsi?

4)Sekiranya kompenen eksekutif tidak berfungsi setelah Parlimen atau Dewan Undangan Negeri terbubar, adakah kerajaan atau kabinet masih boleh berfungsi?

5)Jika sekiranya kerajaan tidak boleh berfungsi, adakah perlantikan ‘care taker’ bagi kerajaan perlu dibuat secara jelas dan rasmi oleh YDPA atau secara amalannya, kerajaan sedia ada secara automatik berfungsi sebagai ‘care taker’?

6) Setelah mana-mana ‘care taker’ ditentukan secara sah dan teratur, apakah batasan-batasan kuasa asas yang ada pada ‘care taker’ tersebut?


b)    Pasca Pilihanraya

1)Di Malaysia, boleh dikatakan wujud sistem kerajaan dua parti iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Di dalam situasi ini, boleh berlaku keadaan dimana tiada salah satu daripada dua pakatan ini (coalition) mampu memperolehi majoriti mutlak dalam kerusi Parlimen di dalam konteks ini, adalah penggubal undang-undang (legislature). Di sini, akan tercetus keadaan apa yang disebut sebagai ‘hung parliament’, ‘balanced parliament’ atau parlimen dibawah ‘no overall control’. Adakah situasi ini boleh membawa kepada satu krisis perlembagaan yang boleh membawa kepada senario yang paling teruk iaitu pembubaran parlimen dan satu pilihan raya baru terpaksa diadakan?

2)Di dalam keadaan dimana salah satu parti atau pakatan parti-parti gagal untuk memperolehi majoriti di dalam parlimen, maka boleh wujud keadaan dimana satu-satu parti atau pakatan parti gagal untuk menguasai parlimen. Di dalam keadaan ini, kami berpendapat bahawa kuasa penentuan sesuatu usul tidak lagi terletak kepada salah satu parti atau pakatan parti tetapi kuasa penentuan tersebut terletak sepenuhnya di bawah kuasa penentuan setiap ahli parlimen. Mengambil kira faktor ini dan juga faktor kepelbagaian agama dan kaum, apakah mungkin berlaku satu cabaran (challenge) terhadap perkara-perkara yang diberikan kedudukan istimewa di dalam set up perlembagaan iaitu agama Islam, keistimewaan orang Melayu dan juga ketuanan raja-raja Melayu?


Admin InfoLegalPRU

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...